سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایمن ترافیک کالا

سرعت گیر چیست؟

 سرعت گیرپلاستیکی در مقایسه با سرعت کاه عملکرد خشن تری داشته و سرعت را بیشتر کاهش می‌ ‎دهد. به همین دلیل سرعت گیر در نقاطی به کار می‌رود که عابران پیاده و وسایل نقلیه بسیار بهم نزدیک هستند. این مانع معمولا سرعت را 3 تا 16 کیلومتر بر ساعت کاهش داده و فرصت کافی برای واکنش را به عابران و خودروها می‌دهد. سرعت گیر خیلی کم در مسیرهای عمومی نصب می‌شود زیرا لازم است که وسیله نقلیه در نزدیکی آن ترمز کرده و سپس از مانع عبور کند و ممکن است به خودروهایی با سرعت زیاد آسیب برساند.

ساختار سرعت گیر

سرعت گیر معمولا 5 تا 10 سانتی متر ارتفاع دارد اما تفاوت سرعت گیر و سرعت کاه در عرض آنها بسیار واضح است؛ زیرا عرض سرعت گیر بسیار کمتر از سرعت کاه است. این مانع در عرضی کمتر از نصف محیطیک چرخ زیر تایر خودرو قرار گرفته و عرض استاندارد 16 تا 60 سانتی متر دارد. نسبت ارتفاع به عرض موجب تکان شدیدی نسبت به سرنشینان و بار خودرو می‌شود. از آن جایی که سرعت گیر به نسبت محیط تایر ماشین عرض کمی دارد، چرخ های جلو و عقب جداگانه از روی آن حرکت کرده و اگر راننده با سرعت غیر مجاز از روی آن عبور کند، تکان شدیدی به هر دو محور چرخ ها وارد می‌شود. همانند سرعت کاه، سرعت گیر هم در فواصل منظم نصب شده تا سرعت راننده را به خوبی محدود کند. سرعت گیر با اندازه های حساب شده در محل نصب و عبور از روی آنها در هر سرعتی دشوار است و به همین دلیل در مناطق کمتری استفاده می‌شود. این موضوع یکی دیگر از دلایل تفاوت سرعت گیر و سرعت کاه است.

سرعت گیر ممکن است به خودرو و سرنشینان شوک وارد کند، شاید این موضوع یکی از دلایل نام های متفاوت آن در کشور های مختلف باشد. به عنوان مثال در هند سرعت شکن، در نیوزلند میله جادویی و در آمریکای جنوبی لاکپشت جاده ها نام دارد.

مزایا و هشدارهای سرعت گیر و سرعت کاه

یکی از نقاط قوت هردوی آنها بازدارندگی است. مهم نیست راننده چه قدر به حضور این موانع در خیابان ها عادت کرده باشد، آنها همیشه بازدارنده سرعت های غیر مجاز هستند. علائم چشمک زن و تابلوهای ترافیکی برای مدتی رفتار رانندگان را تغییر داده اما آنها باز هم به رفتار نادرست قبلی خود برمی‌گردند. شاید فرد متخلف یک علامت ترافیکی را نادیده بگیرد اما هرگز نمی‌تواند منکر وجود خطر جاده ها شود. با تمام تفاوت های سرعت گیر و سرعت کاه وجه مشترک آنها ایجاد تنش برای راننده نامحتاط است، فرقی ندارد که شخص برای اولین بار با سرعت غیر مجاز از روی موانع عبور کرده باشد یا برای هزارمین بار، با هر بار سرعت غیر مجاز به راننده و وسیله نقلیه تنش وارد می‌شود.

کلام آخر

ایمن ترافیک کالا از تولیدکنندگان انواع سرعتگیر در ایران است. این برند نصب تجهیزات را نیز بر عهده گرفته و محصولات خود را گارانتی می نماید.

فروشگاه اینترنتی ایمن ترافیک کالا